Egyre népszerűbb a coaching, mint fejlesztési forma, már nem csak a felsővezetők kiváltsága, mert a vállalatok felismerték, hogy a középvezetők és/vagy kulcsmunkatársak fejlesztése létfontosságú a hatékony működés szempontjából.
A coaching lehet egyéni ülés vagy teamcoaching esetében csoportos foglalkozás. Utóbbi nem egyenlő a tréninggel. Míg a tréningnek van meghatározott formája, forgatókönyve és a témát jellemzően nem a csoport tagjai hozzák, addig a coaching vagy teamcoaching esetében azzal a témával dolgozunk, amit a résztvevők hoznak. Időben a coaching egyéni esetben 45 – 90 perc, csoport esetében 3-4 óra jellemzően.
Mit NEM fogunk csinálni a coaching során?
- nem adunk tanácsot, nem mondjuk el, mi mit tennénk, mert az nem az ügyfél útja;
- nem keresünk megoldásokat a felmerülő problémákra, ez az ügyfél dolga, hogy tudása, ismeretei szerint;
- nem mondunk véleményt se az ügyfélről, se a problémáról;
- nem kutatjuk a probléma okait, nem elemezzük a múltbeli eseményeket, de kérdezünk, hogy az ügyfél ezt megtehesse;
- nem tartunk terápiát, az a pszichológus kollégák területe.
Jó, akkor mit csinálunk?
- kérdezünk, sokat és visszatérően is akár;
- visszajelzünk, visszatükrözünk, kihangosítunk;
- “tartjuk a teret”, vagyis biztosítjuk a körülményeket;
- figyelünk, meghallgatunk, aktívan és tényleg;
- eszközöket mutatunk, melyekről az ügyfél eldönti, hogy hasznosak-e neki, vagy sem.