Coaching

Egyre népszerűbb a coaching, mint fejlesztési forma, már nem csak a felsővezetők kiváltsága, mert a vállalatok felismerték, hogy a középvezetők és/vagy kulcsmunkatársak fejlesztése létfontosságú a hatékony működés szempontjából.

A coaching lehet egyéni ülés vagy teamcoaching esetében csoportos foglalkozás. Utóbbi nem egyenlő a tréninggel. Míg a tréningnek van meghatározott formája, forgatókönyve és a témát jellemzően nem a csoport tagjai hozzák, addig a coaching vagy teamcoaching esetében azzal a témával dolgozunk, amit a résztvevők hoznak. Időben a coaching egyéni esetben 45 – 90 perc, csoport esetében 3-4 óra jellemzően.

Mit NEM fogunk csinálni a coaching során?

  • nem adunk tanácsot, nem mondjuk el, mi mit tennénk, mert az nem az ügyfél útja;
  • nem keresünk megoldásokat a felmerülő problémákra, ez az ügyfél dolga, hogy tudása, ismeretei szerint;
  • nem mondunk véleményt se az ügyfélről, se a problémáról;
  • nem kutatjuk a probléma okait, nem elemezzük a múltbeli eseményeket, de kérdezünk, hogy az ügyfél ezt megtehesse;
  • nem tartunk terápiát, az a pszichológus kollégák területe.

Jó, akkor mit csinálunk?

  • kérdezünk, sokat és visszatérően is akár;
  • visszajelzünk, visszatükrözünk, kihangosítunk;
  • “tartjuk a teret”, vagyis biztosítjuk a körülményeket;
  • figyelünk, meghallgatunk, aktívan és tényleg;
  • eszközöket mutatunk, melyekről az ügyfél eldönti, hogy hasznosak-e neki, vagy sem.